Za velkou výhodu považuje mnoho firem i jejich zaměstnanců možnost práce z domova. Podle nedávného šetření, které provedla ABSL, organizace sdružující společnosti působící v oblasti sdílených podnikových služeb, poskytují firmy z toho segmentu plný či částečný homeoffice více než 60 % svých zaměstnanců. V některých společnostech může alespoň částečný homeoffice využít dokonce až 95 % pracovníků. Práce z domu se však rozmáhá nejen v tomto segmentu, populární je například i v IT.

Hlavní výhodou práce z domova je pro firmy bezesporu snížení nákladů na pracovní místo/pracovníka. „To platí zejména v případě, že lidé využívající homeoffice sdílejí svůj pracovní prostor s kolegy," konstatuje Jonathan Appleton, ředitel ABSL, a dodává: „Nespornou výhodou pro zaměstnavatele je však též snížená nemocnost jejich lidí, protože díky práci z domova se mohou vyhnout plnému vypuknutí nemoci a jejímu přenesení na kolegy."

Nemalé benefity však tento způsob práce přináší i zaměstnancům. Pro mnohé uchazeče je možnost homeoffice dokonce tím nejpodstatnějším argumentem pro rozhodnutí, kterému zaměstnavateli dají přednost. To vyplývá z nedávného průzkumu na téma zaměstnaneckých preferencí a benefitů, který realizovala personální agentura Grafton Recruitment. Důvodem tak velké obliby homeoffice u zaměstnanců je především možnost lepšího skloubení pracovního a osobního života, ale i významné ušetření času a financí, které jsou spojeny s cestováním do zaměstnání.

Z názorů obou stran tedy bezesporu vyplývá, že současný návrh legislativní úpravy, který zamýšlí práci z domova regulovat, nemá základ v praxi a neodpovídal by zájmům ani jedné z obou skupin. Obava o sociální vyčlenění pracovníků v důsledku homeoffice je, dle výsledků obou průzkumů, zjevně lichá.

Na otázku, z jakého důvodu zaměstnanci homeoffice preferují, odpovídá Jonathan Appleton: „Mohou mít různé důvody. Nicméně za nejdůležitější aspekt bezesporu považují omezení času stráveného cestováním." To potvrzují i konkrétní zkušenosti firem, jako jsou například SAP, Accenture či Process Solutions. Podle jejich manažerů tuto časovou úsporu ocení například lidé pečující o malé děti nebo o nemocné členy rodiny. Pracovní doba se pro ně stává flexibilnější, a práci tak mohou snadněji skloubit s rodinnými povinnostmi. Některé firmy, například Edwards, zavedly možnost homeoffice právě s cílem podpořit návrat do zaměstnání po mateřské dovolené.

Z průzkumu ABSL dále vyplývá, že je vždy třeba najít optimální kompromis mezi potřebami zaměstnavatele (jeho provozu, využívaných technologií, důvěrnosti dat či například nutnosti kontroly práce) a potřebami zaměstnance. Důležitou otázkou je také udržení týmového ducha, a to i ve firmách, kde je práce z domova často využívána. Této skutečnosti si však jsou firmy vědomy a využívají veškeré možnosti k tomu, aby týmový duch byl zachován a podporován.

Jonathan Appleton závěrem dodává: „Velký přínos spatřuji také ve skutečnosti, že homeoffice vede ke zvýšeni spokojenosti a motivovanosti zaměstnanců a tím i k nižší fluktuaci."

(tz)