Místo původu potravin je při nákupu jedním z rozhodujících faktorů pro řadu Čechů. Tři čtvrtiny zákazníků (77 %) v obchodě zjišťují místo výroby daného produktu, primárně tuto informaci sledují u čerstvých výrobků. Nejvíce je zajímá původ ovoce a zeleniny, masa a mléčných výrobků. Čeští zákazníci se také poměrně často vyhýbají polským výrobkům, podle průzkumu společnosti MasterCard je více než třetina z nich (37 %) obvykle nekupuje.

„Poměrně hojně diskutovaným tématem poslední doby je země původu potravin. Vedle složení výrobku je to pro řadu lidí jedno z rozhodujících kritérií při nákupu," popisuje Josef Machala, Loyalty & Acceptance Manager MasterCard. Tři ze čtyř Čechů (77 %) totiž u kupovaných potravin sledují jejich původ, z toho 40 % u určitých kategorií potravin. Vyplývá to z průzkumu společnosti MasterCard, uskutečněného v souvislosti s anketou MasterCard Obchodník roku 2015.

Lidí, kteří nesledují původ potravin vůbec, je jen málo - necelá čtvrtina (23 %). Většinou se navíc jedná o osoby s nižším vzděláním a horší finanční situací. Nejčastějším postojem je sledování původu potravin jen u vybraných sortimentních kategorií.

Nejvíce hledíme na původ čerstvých potravin

Výsledky průzkumu ukázaly, že Čechy nejvíce zajímá původ čerstvého zboží, na původ trvanlivých výrobků naopak bere zřetel málokdo. Nejčastěji sledovaný původ je u ovoce a zeleniny (54 %), masa a výrobků z něj (42 %). Třetinu lidí (32 %) také zajímá původ mléka a mléčných výrobků, naopak na etikety trvanlivých potravin se dívá jen 6 % nakupujících.

Polské jídlo cíleně nekupuje třetina Čechů

V otázce nejméně oblíbeného místa původu potravin se shodla třetina respondentů. Nejvíce se lidé vyhýbají polskému sortimentu, podle průzkumu jej běžně nekupuje 37 % lidí. „To nicméně neznamená, že by polské potraviny byly nekvalitní. Země původu sama o sobě totiž nejde ruku v ruce s kvalitou výrobku. Je pravda, že se lidé čím dál častěji snaží pečovat o své zdraví a zajímají se o to, co jedí. Nicméně mnohem důležitější než na původ je nutné dbát na složení jídla a jídelníčku vůbec," upozorňuje Josef Machala. Nižší oblibu u českých spotřebitelů mají také výrobky z Ukrajiny, ty by nekoupilo 14 % zákazníků. Méně lidé kupují i potraviny z Ruska (8 %). Pětina Čechů (19 %) se při nákupu nevyhýbá potravinám s určitou konkrétní zemí původu.

Podle průzkumu jsou pro každého třetího Čecha (36 %) preferovanou volbou u nás vyrobené potraviny.

MasterCard Obchodník roku 2015

Již po třinácté budou v letošním roce oceněni titulem MasterCard Obchodník roku nejlepší obchodníci ve svém oboru. Celkem se soutěží ve třinácti kategoriích, jednou z nich je MasterCard Obchodník roku 2015 - GE Money Bank Cena veřejnosti, kde zákazníci mohli hlasovat prostřednictvím internetu a SMS zpráv pro svůj nejoblíbenější obchod. Dále se bude vyhlašovat absolutní vítěz soutěže a devět oborových vítězů (všichni na základě nezávislého průzkumu), odborná porota určí vítěze dalších 2 kategorií. Výsledky budou vyhlášeny 2. února 2015 v rámci slavnostního galavečera konference Retail Summit v Praze.

Průzkum byl v listopadu 2015 realizován společností GfK Czech na reprezentativním vzorku internetové populace.

(tz)