Podle statistik ČSOB bývá pro obchodníky nejvytíženějším obdobím roku konec adventu - především třetí adventní sobota a poslední víkend před Štědrým dnem. Téměř každá druhá transakce proběhne v prodejnách s potravinami. Vánoce totiž symbolizuje i hodování u prohýbajících se stolů, útrata za potraviny se díky tomu oproti ostatním měsícům v roce navýší o 30 %. Vánoční dárky lidé nejčastěji nakupují v obchodech s elektronikou. Oblíbeným dárkem jsou i sportovní potřeby, za které v prosinci utratíme o 60 % více oproti měsíčnímu průměru ve zbytku roku, výdaje za oblečení vzrostou o necelou polovinu (40 %). Výjimkou jsou výdaje za dovolené, které jsou v předvánočním období nejnižší za celý rok.

Také z bankomatů klienti ČSOB a Ery/Poštovní spořitelny vyberou před Vánoci vyšší částky než v ostatních měsících roku. Během loňského předvánočního období to bylo o 7 % více než v roce 2013 a průměrná částka byla o 150 Kč vyšší. V poslední době klienti oceňují rychlost a jednoduchost bezkontaktních plateb a využívají je u obchodníků v období adventu častěji než klasické kontaktní.

Lidé si již také zvykají na možnost placení kartou na pobočkách České pošty. Do konce roku budou moci klienti všech bank platit na bezkontaktních platebních terminálech ČSOB na vybraných pobočkách pošty po celé České republice. „Nejvíce klienti oceňují platbu kartou za dobírku a poštovné právě v předvánočním období. Objednávání dárků přes internet se těší oblíbenosti již několik let a nyní odpadá nutnost nosit u sebe velkou hotovost při vyzvedávání balíčků na poště," říká Alice Škývarová, ředitelka útvaru Karty ČSOB.

(tz)