Milovníci japonského jemně mletého čaje mohou nyní navštívit vůbec první český showroom zaměřený na originální stoprocentní zelený čaj Matcha. V Praze jej otevírá společnost Čajová květina s.r.o., která je největším dodavatelem BIO MatchaTea u nás. Potvrdil to ředitel společnosti Petr Patočka. Svým úzce specializovaným zaměřením bude unikátní v celé Evropě.
První český „kamenný" předváděcí salón Matcha Point o rozloze 25 m2 otevře v pražských Holešovicích (Praha 7), přesněji na ulici Osadní 1465/7. „Lidem se budou věnovat odborníci na čaj Matcha, který jej budou nejen nabízet, ale hlavně informovat o čaji a jeho rozdílech od klasických sypaných čajů, rozdílech v dostupných čajích Matcha v Česku a obecně o jeho pozitivních účincích na lidské zdraví," potvrdil Petr Patočka, ředitel společnosti Čajová květina s.r.o., která BIO MatchaTea dodává na český trh.
Nejširší sortiment produkty z Matcha
V pražském Matcha Pointu naleznou návštěvníci z řad vyznavačů zdravého životního stylu široké spektrum tradičního čaje Matcha či produktů z něj, jako kosmetika a potravinářské produkty či moderní i tradiční nápojový servis. Nejvyšší řadu značky MatchaTea v BIO kvalitě určenou zejména pro čajové obřady: MatchaTea Delicacy, MatchaTea Ceremony, MatchaTea Gastro a MatchaTea Harmony pro gastronomické zařízení a domácnosti, MatchaTea Gourmet pro výrobce potravin například na přípravu zmrzliny, čokolády a dalších pochutin. Doplněk stravy MatchaTea Energy Caps či proteinovou dietu KetoDiet, sortiment na přípravu (šejkr, láhev, nápojové sklo). Kosmetika: Krém Matcha Karité, Matcha Anti-Age tinktura. Dobroty jako: čokoláda, BIO sušenky, máslové BIO sušenky.
Lidé budou moci nejen přijít a ochutnat či vyzkoušet si sortiment zejména značky MatchaTea, ale místo bude sloužit i pro osvětu. Bude se jim stále věnovat odborník na čaj Matcha. Tvůrci hodlají postupně pořádat přednášky, řízené ochutnávky, školení, promítání filmů o čajových plantážích a pěstování Matcha v Japonsku, výstavy fotografií zachycujících celý proces od zasazení přes sklizeň až po zpracování. Na místě budou k vidění i dostání klasické keramické misky a bambusové metličky k přípravě při čajových obřadech.
Osvěta je podle Petra Patočky důležitá. Matcha není klasický sypaný čaj ani se neřadí mezi standardně rozpustné granulované čaje. Má jinou přípravu. Díky své práškové formě lze velmi prakticky využít v kuchyni. Používá se v teplé i studené variantě, vhodný je jako „latté" k přípravě koktejlů, populární smoothie, či do čokolád, zmrzlin a dalších cukrovinek a pochutin.
MatchaTea lze označit jako takzvanou superpotravinu 21. století. „Čaj MatchaTea je sice známý již stovky let, ale u nás je nyní takříkajíc znovuobjeven, původ má v Asii. Má výjimečné nutriční hodnoty. Obsahuje 137krát větší množství antioxidantů než běžný zelený čaj, vitamíny, minerály a vlákninu ve vyšší koncentraci. Pomáhá také při redukci váhy či působí preventivně proti běžným civilizačním chorobám, usnadňuje zvládání stresu, zlepšuje soustředění," vyjmenovává konkrétně některé z pozitivních účinků Petr Patočka z Čajové květiny.
Prodejna bude bezbariérová, tedy dostupná pro maminky s kočárky, budou moci přijet až k pultu, stejně jako tělesně postižení lidé. Časem by společnost ráda otevřela podle vyjádření ředitele menší kamenné provozovny v každém větším městě.
Přínosy čaje Matcha
Matcha má vysoký obsah antioxidantů. Jeden šálek čaje má nutriční hodnotu stejnou jako 10 šálků běžného zeleného čaje. Podle Petra Patočky jsou obecně známější studie na účinky zeleného čaje, od nich však lze odvodit mnohonásobně vyšší účinky, které člověk pocítí při pití kvalitního MatchaTea.
Dále se v Matcha vyskytuje kupříkladu antioxidant EGCG, jenž pomáhá při snižování váhy, a to tím, že urychluje metabolismus až o 40 procent. Přestože jeden šálek tohoto čaje obsahuje asi polovinu kofeinu, než srovnatelné množství kávy, povzbuzující účinky trvají podstatně déle, kolem 6 hodin. Zapříčiněno je to obsahem katechinu, ten zpomaluje vstřebávání kofeinu. Je rovněž velkým pomocníkem při soustředění i relaxaci díky obsahu dalších účinných látek jako například L-theaninu.
Čaj Matcha?
V překladu znamená mletý čaj. Jemný práškový čaj je vyrobený z mladých celých lístků zastiňovaných zelených čajů a více než 800 let jej používají při obřadech zenoví mniši v Japonsku. Byl převzat pro použití v tradičním japonském čajovém obřadu zvaném „chado", čili „cesta čaje". Oproti běžným zeleným čajům má sladší, silnější až „travnatou" chuť, zvýšený obsah chlorofylu a antioxidantů. V každé porci je kolem 30 % vlákniny. Při výrobě nedochází k fermentaci, nepřidávají se barviva, přísady, konzervační látky. Matcha se neřadí mezi klasické rozpustné (instantní) čaje. Obsahuje velké množství vlákniny, katechinů a aminokyselin. Na výrobu kvalitního pravého japonského čaje se používají ručně sbírané listy. Není pouze vzácný a kvalitní, ale díky vysokému obsahu antioxidantů i zdravější než jiné typy čaje. Mimo jiné posiluje imunitní systém, snižuje krevní tlak a koncentraci „zlého" LDL-cholesterolu v krvi. Denní příjem by u dospělého člověka neměl přesáhnout 6 šálků. Přitom 1 šálek čaje nahrazuje 10 šálků běžně louhovaného zeleného čaje. Při pití spotřebujete celý čajový list, což je velmi prospěšné pro zdraví.
Výroba čaje Matcha
Zelená smaragdová barva kvalitního čaje MatchaTea je výsledkem tradičního pěstování na zastíněných polích. Ty se měsíc před sklizní zakryjí stínící technikou. K zelenému čaji přitom správně proniká jen 10 procent světla. Rostlina nedostatek vyrovnává zvýšenou výrobou chlorofylu a aminokyselin a získává charakteristicky zelenou barvu. I to je podle Patočky známka kvality, jelikož čaj v barvě dožluta či dohněda nedodržel výrobní postup, společně s nasládlou a jemnou chutí. Čaj po převážně ruční sklizni projde parou kvůli zabránění kvašení a zachování živin, dále se suší (čaj se v této fázi nazývá Aracha, tedy surový čaj). Výrazně ztratí na objemu i hmotnosti. Následuje třídění, lístky se zbavují stopek, větviček a žilek. Čaj je poté rozkrájen na stejné kusy (v této fázi se nazývá Tencha). Poslední krokem při výrobě je mletí na jemný prášek v hygienickém prostředí továrny na žulových mlýnech. Při tradičním zpracování se za jednu hodinu semele jen 40 gramů čaje. Tím vznikne Matcha.
Termín je užíván velmi široce. Většinou se však jedná o známý nebo exotický druh ovoce či zeleniny, u kterého byly naměřeny vysoké hodnoty živin nebo zjištěno takové chemické složení, které prospívá zdraví.
Základní informace o Matcha Point showroomu MatchaTea.cz:
Adresa: Osadní 1465/7, 170 00 Praha 7
Otevírací doba: po-pá od 09.00-18.00.
O společnosti Čajová květina s.r.o.
Společnost Čajová května s.r.o. je největším dodavatelem MatchaTea - prvotřídního 100% zeleného čaje v BIO kvalitě přímo z Japonska, a to zejména do gastronomických zařízení, obchodů a welness & fitness center. V nabídce jsou i další BIO produkty s obsahem čaje včetně doplňkového sortimentu. MatchaTea nakupuje společnost přímo u japonského výrobce a čaj se pěstuje pouze na organických plantážích. Společnost volí výrobky reprezentující moderní, zdravý životní styl, přičemž se zaměřuje na popularizaci méně známých produktů a/nebo inovativní zpracování či nabídku tradičních výrobků. Je nositelem řady certifikátů kvality, včetně české známky BIO. Nabídka a prodej jsou realizovány přednostně prostřednictvím vlastní sítě obchodních zástupců, která umožňuje dodržet vysokou kvalitu prezentace produktů koncovým spotřebitelům. Více na http://www.matchatea.cz/.
(tz)