40 tisíc dětí se letos v září nedostalo do mateřských školek. Místa ve školkách stále chybějí. Co na to personalisté? Současný nedostatek míst v mateřských školách je velký problém. „Naše ekonomika trpí nízkou pracovní ekonomikou matek s malými dětmi. Podle statistik u nás pracuje jen třicet procent z nich, ve srovnání se 70 procenty v západoevropských zemí. Ročně to stojí státní kasu miliardy na daních," říká Iveta Smutná z personálně-poradenské agentury McROY Czech.
Školky navíc připravují děti na školní docházku a umožňují jim další socializaci. „Zda se potomek dostane do školky, či nikoliv, má vliv i na profesní kariéru ženy. Buď se může do práce vrátit, anebo zůstane doma," dodává Iveta Smutná.
Dobrou zprávou je, že v Česku vzniká poměrně velký počet soukromých školek. Ty bohužel nejsou řešením pro každého, jelikož měsíční „školkovné" v soukromých zařízeních přijde ve velkých městech až na 15 tisíc korun. I z těchto důvodů jsou čím dál tím oblíbenější firemní školky.
Existuje spousta společností, které školky nabízejí jako jeden z pracovních benefitů. „Pokud má společnost firemní školku, značně tím ulehčuje situaci svým zaměstnancům. Platí to především v Praze a ve Středočeském kraji, kde je standardně největší nedostatek míst," doplňuje Iveta Smutná z personálně-poradenské agentury McROY Czech.
Zřízení školky stojí tři miliony
Firemních školek vzniklo v posledních letech v Česku několik desítek a objevují se další, hlavně díky změně legislativy. Zřízení takové školky střední velikosti (to je asi pro třicet dětí) vyjde firmu zhruba na tři miliony korun. Nabízejí je například společnosti Siemens, Bosch, Raiffeisenbank, finanční skupina J&T, Seznam, Linet a další.
Tato zařízení pomáhají nejen rodičům, ale i samotným firmám, které mají zájem na tom, aby se jim matky, často zaměstnankyně s velkými zkušenostmi, vracely dříve z rodičovské dovolené.
Realizace a provozování firemní školky je jednou z mnoha aktivit, které podporuje Evropská unie formou grantů a dotací v rámci podpory rovného přístupu v zaměstnávání mužů a žen.
Založení firemní školky má tyto výhody:
Pro zaměstnance:
- lepší komunikace mezi rodiči a personálem
- možnost fyzické blízkosti rodičů během dne
- pružná provozní doba odpovídající pracovnímu rytmu firmy/zaměstnanců
- vzdálenost školky a místa výkonu práce
- větší motivace ke kvalitní práci a identifikace se zaměstnavatelem
Pro zaměstnavatele:
- zlepšení konkurenceschopnosti na trhu práce
- omezení fluktuace zaměstnanců
- vytváření sociálního zázemí pro zaměstnance
- zvyšování motivace a loajality zaměstnanců
- udržení kvalifikovaných zaměstnanců
- zvýšení prestiže firmy
- uplatnění rovných příležitostí na trhu práce pro zaměstnance
Chůva či babička?
Dalšími variantami, jak se postarat o dítě, které se nedostalo do školky, mohou být různé formy hlídání. Oblíbené jsou chůvy, které je možné využít na několik hodin týdně nebo denně.
„Spousta maminek na rodičovské dovolené nebo paní v důchodu si rády přivydělají. Existují však i další řešení pro samotné maminky dětí. Nabízí se například dohoda se zaměstnavatelem na zkráceném úvazku, práce z domova nebo flexibilní pracovní doba," radí Iveta Smutná z personálně-poradenské agentury McROY Czech.
Obliba zkrácených úvazků v západní části Evropy stoupá, v Česku je zaměstnavatelé příliš nenabízejí. Tímto způsobem je přitom možné snadno řešit například výkon různých administrativních prací.
„Nabízením zkráceného úvazku maminkám lze vylepšit firemní image a mít spokojené zaměstnance, což se pozitivně projevuje na produktivitě a efektivitě práce," dodává Iveta Smutná z personálně-poradenské agentury McROY Czech.
Je tu ovšem ještě jedna možnost, o které se příliš neví. O úpravu pracovní doby může požádat samotná žena pečující o dítě mladší patnácti let. Zaměstnavatel je povinen její žádosti vyhovět, pokud mu v tom nebrání vážné provozní důvody.
(tz)