PR0_2238.jpgVětšina firem si dnes stěžuje, jak je obtížné až nemožné sehnat zaměstnance. Drogistický obchodní řetězec ROSSMANN však takový problém v České republice nemá. Na náhody v podnikatelském světě spoléhat nelze, za každým úspěchem se skrývá spousta práce. Proto jsme chtěli vědět víc. K rozhovoru jsme si pozvali ředitelku lidských zdrojů společnosti ROSSMANN Renatu Soukupovou.

Počet prodejen ROSSMANN v ČR se každým rokem zvětšuje. Bývá velký problém získat nové spolupracovníky, a to zvláště za situace velmi nízké nezaměstnanosti?

Statistická čísla říkají, že je aktuálně na pracovním trhu 135 000 volných pracovních míst. Naše společnost staví svůj obchod na kmenových zaměstnancích, kteří u nás pracují dlouhá léta. V minulém roce měli naši zaměstnanci už dvacetiletá jubilea pracovních výročí, což nás velmi těší a rádi je za to odměňujeme. V případě otevírání nových prodejen v České republice je zájem uchazečů velký, takže nové prodejny obsazujeme poměrně snadno. S výjimkou Prahy, kde je nejnižší nezaměstnanost. Z logiky věci tedy vyplývá, že najít pro naše prodejny v Praze vhodné zaměstnance je pro nás komplikovanější. Při náboru se snažíme například nabídnout zkrácené úvazky pro maminky s dětmi. Nově příchozím kolegyním pak podporu, kterou všichni zaměstnavatelé nabídnout nemohou – je to propracovaný osmitýdenní koncept zapracování přímo na prodejně, který jim ulehčí start v naší firmě.

Ohrožuje vaše podnikání rychlý růst minimální mzdy?

Růst minimální mzdy naší společnost nijak neohrožuje, neboť mzdy jsou vyšší, než je zákonem stanovená minimální mzda. Soustavně sledujeme statistická data o odměňování na trhu práce a reagujeme na změny. Našim zaměstnancům, kteří pracují v prodejnách, budeme ještě v průběhu tohoto roku navyšovat mzdy o pět procent bez ohledu na legislativní změny.

O některých profesích se říká, že se odborníkem musí člověk už narodit. Platí to také o obchodníkovi?

Neřekla bych, že se člověk musí obchodníkem narodit, ale rozhodně ho práce s lidmi musí bavit a naplňovat. V provozu máme kolegyně, které zkoušely pracovat na administrativních pozicích a nakonec se vrátily do obchodu, protože jim scházel kontakt se zákazníky. To jsou přesně lidé, které potřebujeme. Aby se naši zaměstnanci stali skutečně dobrými obchodníky, musíme je podpořit. Naším úkolem je poskytovat jim aktuální informace a školit v oblasti dekorativní kosmetiky a drogistického zboží. Protože nové produkty přicházejí na trh neustále, jde o permanentní proces vzdělávání a rozvoje našich lidí, které zajišťují školitelky. Říkáme jim Deco Lady.

Mám šanci se u ROSSMANNa uplatnit i jako muž, navíc předdůchodového věku?

To záleží na tom, co umíte. U nás pracují lidé od 18 do 65 let. Váš předdůchodový věk nebude určitě překážkou. Ve všech zemích, kde společnost ROSSMANN podniká, najdete zdravý věkový mix zaměstnanců. Firemní strategie a kultura je velmi vstřícná i k lidem 50+.

Z mých vlastních zkušeností z nejrůznějších firem a projektových týmů považuji spolupráci lidí různého věku za velmi přínosnou jak pro mladší kolegy, tak pro ty starší. Obě generace přinášejí svoji přidanou hodnotu. Mladí lidé nejsou zatíženi provozní slepotou, jsou velmi inovativní, používají moderní technologie a s tím souvisí jejich myšlení. Starší pracovníci mají zkušenosti s vedením lidí, odborné a sociální kompetence. Ptáte se, zda byste se u nás uplatnil jako muž. Málo platné – kosmetika, parfumerie a drogerie je ženská záležitost, proto zaměstnáváme v prodejnách z drtivé většiny ženy. Stejně tak jsou i naši zákazníci především ženy. Byť ale u nás převažuje při prodeji ženský pracovní kolektiv, je faktem, že bychom náš tým do budoucna o muže rádi obohatili.

Kam se podle vás bude dál ubírat HR politika ve firmách?

Žijeme v době turbulentních změn. Vzhledem k vývoji technologií a neustálých inovací procesů a produktů budou muset personalisté zabezpečit permanentní vzdělávání svých zaměstnanců, aby firmy uspěly v tvrdém konkurenčním boji. V praxi to znamená, že se nároky na personalisty i na zaměstnance budou neustále zvyšovat.

Co se týká nové generace, častěji se v posledních letech hovoří o nutnosti přizpůsobit se „generaci Y“, která klade důraz na svůj osobní život, požaduje Work-life balance, preferuje práci z domova a přitom očekává řadu zaměstnaneckých výhod.

Nelíbí se mi, jak se celé toto téma mediálně podporuje a některé společnosti již prezentují, jak jsou schopny nové generaci vyjít vstříc. Myslím si, že realita je jiná, neboť firmy realizují svojí zaměstnaneckou politiku bez ohledu na to, co nová generace očekává, dle vlastních možností, dle aktuální ekonomické situace v dané zemi a od toho se odvíjejícího trhu práce. A zde je řada proměnných, které se v čase neustále vyvíjejí.

připravil Pavel Kačer