IMG_3068.jpgMgr. Ladislavu Fialovou, majitelku společnosti ALTRO Management Consultants s.r.o., jsem potkávala léta při nejrůznějších podnikatelských a manažerských příležitostech. Vždycky jsme se pozdravily, prohodily pár slov, a tím komunikace skončila. Až nedávno jsme měly prostor si více popovídat. Uvědomila jsem si, že je přesně tou osobností, která patří do naší Madam Business:

Před 20 lety jste se rozhodla jít vlastní podnikatelskou cestou a následně založila firmu ALTRO Management Consultants s.r.o. Co vás k takovému radikálnímu kroku vedlo? Váhala jste, tušila rizika? Nebo jste byla skálopevně přesvědčena, že je potřeba udělat radikální změnu v profesním životě?

Na počátku své kariéry jsem neměla naprosto žádné tušení, že bych jednou mohla podnikat. Začala jsem pracovat v nadnárodní společnosti na personálním oddělení a postupně jsem zjistila, že korporátní svět není pro mě. Jsem člověk velmi dynamický, ráda posouvám věci vpřed a potřebuji vidět rychle výsledky. Zdlouhavost korporátních procesů nebylo nic pro mou trpělivost. Odešla jsem do menší personální agentury, kde jsem však navzdory svému velkému očekávání pobyla velmi krátce. Nicméně oblast personálního poradenství a výběru zaměstnanců mě velmi oslovila, proto jsem přijala nabídku jiné personální společnosti. A tady začíná pomalu můj podnikatelský příběh. Původní partneři se rozešli a já jsem zanedlouho dostala nabídku pozice partnera. Nejdříve jsem ji odmítla, nebyla jsem si jistá, jestli zvládnu takto časově náročnou pozici skloubit s rodinným životem. Dala jsem si takový půlrok nanečisto a pak vstoupila do neznámého podnikatelského světa. Založili jsme novou personální společnost a de facto začali od nuly. O rizicích jsem moc nepřemýšlela. Chtěla jsem dělat práci, která mě nesmírně bavila, rozhodovat o věcech dle svého přesvědčení, a hlavně reagovat v čase, který situace vyžaduje. Prostě mít svůj vlastní prostor a zodpovědnost. Po 12 letech se naše společná představa o dalším směřování firmy začala rozcházet a já jsem skutečně udělala radikální řez a šla si svou cestou navzdory přicházející krizi. Společně s týmem, který mě následoval, jsme přejmenovali původní společnost na ALTRO Management Consultants.

Proč zrovna ALTRO? I vaše motto je velmi osobité...

Dlouho jsme přemýšleli, jak firmu přejmenujeme. Potřebovala jsem změnu, nový vítr. Chtěla jsem, aby v názvu bylo něco, co nás charakterizuje. Náš business je hlavně o odbornosti, přístupu a důvěře. Důvěra se nedá koupit, tu si musíte získat. Klienti nám často říkali, že jsme jiní. A v italském překladu slůvka jiný se na nás usmálo ALTRO. Postupně se ukázalo, že lepší název jsme opravdu zvolit nemohli. Při jednom pohovoru mi kandidát zmínil, že jeho dědeček mu říkal, „hochu, chceš-li být úspěšný, musíš být první nebo jiný“. Tento výrok se mnou natolik rezonoval, že jsme ho přijali jako naše motto a je základem jak mé osobní, tak i firemní značky.

Zaměřila jste se na obor, který není jen o kontaktech, ale zejména citlivé a přesné práci s lidským potenciálem. Proč zrovna toto zaměření? Vyhledávání vrcholového managementu a specialistů, znamená mít přehled o tom, co se ve společnosti a podnikatelském prostředí děje, a stále být mezi lidmi, vědět, co se kde chystá.

Moje specializace souvisí s mým psychologickým vzděláním, které je mi velkou výhodou při dennodenní práci. Práce a kontakt s lidmi a jejich rozvojem mě velmi baví. Baví mě lidi posouvat, propojovat a vidět výsledky propojení mezi nimi a klienty. Citlivě reagovat na potřeby jak klientů, tak i kandidátů. Jsou to takové puzzle, vše musí správně do sebe ve správný čas zapadnout. Ano, to máte pravdu, pro naši práci je nezbytné mít velmi dobrý přehled o trhu, ale také informace a odbornou znalost. Ač jsem vystudovaný psycholog, většina našich klientů je z oblasti automobilového průmyslu a výroby, což je samo o sobě velmi dobrý základ pro další obory. Kdo se umí pohybovat v automobilovém průmyslu, nemá problém se pohybovat v jakékoliv jiné moderní výrobě. V této oblasti, myslím, disponujeme nadstandardním přehledem.

Firmu dnes už jen pouze vlastníte, nebo se aktivně účastníte práce s klienty? Patří mezi ně prestižní domácí i nadnárodní společnosti, předpokládám, že je to stále především o vaší osobní účasti.

Ano, jak jsem již zmínila, má práce mě stále velmi baví a naplňuje, nedovedu si zatím představit, že bych se stáhla do vlastnické pozice. Jsem pořád aktivní a osobně se podílím na realizacích projektů.

Jak to probíhá v praxi? Firmy se na ALTRO obrací s žádostmi o „dodání“ např. generálního ředitele, jindy finančního manažera, případně manažera personálního oddělení? Anebo vás oslovují spíše manažeři, kteří hledají nové uplatnění, pozici v jiném oboru, než v jakém prozatím působili?

Primárně jsme zaměřeni na přímé vyhledávání kandidátů pro klienty. Pochopitelně pracujeme i s kandidáty, kteří se na nás obracejí přímo. Většinou s námi chtějí být v kontaktu, abychom o sobě věděli, a pokud bychom měli v budoucnu zajímavý projekt, oslovili je. Jiní si chtějí o své kariéře a dalším uplatnění na trhu popovídat s odborníky, další zjistit svoji tržní hodnotu.

K tomu, abyste uspokojila jejich potřeby, nabízíte také kariérové poradenství. V čem však vlastně spočívá?

 

Především v analýze současné pozice, jejich silných a slabých stránek, kompetencích, motivaci, ambicích a možnostech dalšího směřování. Případně návrhu rozvojového plánu.

Jaká je úspěšnost vašich doporučení? Máte vždy zpětnou vazbu?

Naše úspěšnost je velmi vysoká. Tomu však předchází při zadání projektu velmi podrobné seznámení se s klientem, jeho potřebami, požadavky, požadovanou pozicí i firemní kulturou. Někdy se stane, že hned na vstupu odladíme, že požadavky nejsou v souladu s potřebami firmy. Tím, že se v této oblasti pohybuji 20 let, umíme flexibilně reagovat na primární zadání a mnohdy si ušetřit případné frustrace z nerealizovatelnosti zakázky. Zpětnou vazbu vyžadujeme jak od klienta, tak i kandidáta, který je v pracovním procesu. Někdy jsme komunikačním prostředníkem a pomáháme odladit případný nesoulad.

Znamená to, že zakázku třeba i odmítnete, pokud by klient trval na tom, o čem jste přesvědčena, že není realizovatelné?

Ano, i to se občas stává. Osobně zastávám názor, že případné špatné reference se šíří rychleji než ty pozitivní, ale my musíme stavět na těch dobrých. Pracujeme hlavně na bázi doporučení a referencí svých klientů, a proto si vysokou kvalitu našich služeb musíme držet. Nicméně ve většině případů za námi přichází klient, který potřebuje řešit konkrétní situaci, z jeho zdrojů se mu pozici nepodařilo obsadit a již nemá čas ztrácet čas. Pokud vidí, že mám znalost trhu a argumenty, tak většinou své stanovisko přehodnotí nebo udělá kompromis v požadavcích.

Pomáháte řešit personální obsazení takových společností, které se ocitly v krizových či nečekaných situacích. Oč jde v takových případech?

Každý projekt je vlastně řešení krizové nebo nečekané situace. Musíme se velmi rychle zorientovat v prostředí klienta a identifikovat, koho vlastně potřebuje. Jak jsem již zmínila, někdy to může být i někdo jiný, než klient chce původně hledat. Následně musíme flexibilně zacílit na trh a identifikovat vhodné potenciální kandidáty, kteří by v daném prostředí a pozici obstáli. Každá situace nebo vývojové stadium společnosti potřebuje jinak zaměřené manažery.

Ekonomika začala zápasit s nedostatkem nejen technických profesí, řemeslníků či obchodníků. Jak je to s manažerskými posty? Tam nechybí zájemci, anebo se jejich nedostatek objevuje už i tady?

Aktuální situace na trhu práce je specifická a troufám si tvrdit, že v posledních 20 letech tu nebyla. Nedostatek kvalitních lidí se projevuje napříč trhem. Se vzrůstajícími nároky společností se mění i požadavky na kompetence manažerů. Těch, kteří jsou schopni naplnit tato očekávání, je opravdu málo. Hlavně tyto typy manažerů nemají potřebu reagovat na inzeráty. Ty musíme oslovit přímo a společně s klientem je pro novou výzvu získat.

Vy sama jste známou podnikatelkou a manažerkou. V této roli jste vystoupila letos v březnu v 7. ročníku projektu Ženy sobě. Byla jste členkou panelu s názvem Co je ještě k úspěchu třeba? A rovněž jste byla mentorkou na téma Odvaha se vyplácí. Měla jste obrovský ohlas na obě vystoupení. Co posluchače nejvíce zaujalo?

Na své vystoupení jsem dostala opravdu mnoho ohlasů, které měly společného jmenovatele. Bylo to napsáno životem, bylo to inspirativní, bylo to o odvaze. Odvaze dělat věci jinak, nebát se odlišit a jít proti proudu. Obklopit se týmem, který je velmi podobně naladěn. Dnes je to naše konkurenční výhoda. Ukázka toho, že když děláte něco, co vás velmi naplňuje, co je možná až vaší vášní, je to na vás vidět a úspěch se dostaví. Já jsem o úspěchu nesnila, já jsem na něm pracovala. Byla pro mě důležitá seberealizace, a proto jsem šla svou cestou a teď přichází něco, co se jmenuje úspěch, byť na počátku byla touha po svobodě a nezávislosti. Z mého vystoupení byla patrná i určitá pokora, která se dnes už příliš nenosí. Má podstata úspěchu spočívá v totální seberealizaci, touze vyniknout a možná až emoční vazbě na to, co dělám. Dostala jsem několik zpráv od účastníků, že mé vystoupení pro ně bylo klíčové a energetizující, aby se posunuli ve svých podnikatelských nebo kariérních drahách. Mě pochopitelně potěšilo, že jsem se stala pro přítomné ostrůvkem pozitivní identifikace a povzbuzení.

Myslíte si, že to mají ženy v businessu složitější než muži? Nebo je to zbytečná otázka, již není nutné otvírat?

Já upřímně vycházím ze své zkušenosti a nemyslím si, že by to ženy měly v businessu těžší. Jde o to se prosadit, získat si autoritu a respekt, mít odvahu, nebát se případného selhání, a když by to nastalo, rychle se poučit z chyb a jít dál. A to platí obecně pro každého bez ohledu na pohlaví. Sama jsem nikdy neměla problém s prosazením nebo akceptací a také se musela vyrovnat s nepředvídanými situacemi a přenést se přes ně. Co mají možná ženy těžší, je najít balanc mezi rodinou a podnikáním. To je však o stanovení si priorit!

za odpovědi poděkovala Eva Brixi  

www.altromc.cz